Työkalut

Työkalujen avulla voit suunnitella Erätauko-keskustelun, ohjata keskustelua ja suunnitella, mitä keskustelun jälkeen tapahtuu.

Mahtavaa!

Olet siirtynyt Työkalut-sivulle. Se tarkoittaa, että harkitset järjestäväsi tai ohjaavasi Erätauko-keskustelun. Hurraa!

Tältä sivulta löydettäviä työkaluja on kehitetty kokeiluiden, asiantuntijoiden, palautteiden ja oivallusten avulla. Joitakin työkaluja kehitetään edelleen.

Tämä sivusto on siis vähän kuin työkalupakki! Joskus tarvitset jotain työkalua, toisinaan jotakin toista. Alussa saattaa olla vähän epäselvää, että mitä kaikkia työkaluja tarvitset, joten valitset useampia. Pikku hiljaa Erätauko-osaamisesi kehittyy ja tiedät jo, mitä työkalua tarvitset.

Työkaluja sulle ja mulle

Tältä sivulta löydät työkaluja Erätauko-keskustelun kolmeen eri vaiheeseen sekä Erätauko-menetelmän kouluttamiseen.

  1. Keskustelun suunnitteluun liittyvät työkalut
  2. Keskustelun ohjaamiseen liittyvät työkalut
  3. Keskustelun paketointiin ja siitä oppimiseen liittyvät työkalut
  4. Erätauko-koulutuksen järjestämiseen liittyvät työkalut

Keskity rauhassa kaikkiin vaiheisiin. Työkaluja on paljon! Alussa voi olla haastavaa löytää se oikea.

Lähdetään liikkeelle!

Kaikkia työkaluja ei tarvitse osata heti. Tärkeintä on hyvä valmistelu ja se, että lähtee kokeilemaan. Erätauko-keskustelun järjestämisessä ja ohjaamisessa kehittyy joka kerta, eikä valmiiksi tule. Se on innostavaa ja armollista!

Laura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiö

Tärkeintä on lähteä liikkeelle hyvästä valmistautumisesta

  • Pohdi, mistä aiheesta haluat ymmärtää ja oppia enemmän
  • Päätä keskustelun kysymys
  • Pohdi, keiden pitäisi olla keskustelussa mukana?
  • Pohdi, ketkä yleensä eivät ole mukana?
  • Kutsu molemmista ryhmistä ihmisiä mukaan
  • Yhteensä 3-25 ihmistä
  • Pohdi, järjestetäänkö keskustelu livenä vai etänä
  • Varaa sopiva tila, jossa pääsette piiriin
  • Hanki pientä purtavaa ja/tai juotavaa
  • Mieti houkutteleva alkujuttu: artikkeli, uutinen, tutkimus tai asiantuntijapuheenvuoro (lyhyt)
  • Päätä, kuka ohjaa keskustelua ja kuka kirjaa sen
  • Mieti, miten hyödynnät syntyneitä oivalluksia tai uutta ymmärrystä
  • Pohdi etukäteen, miten ja missä keskustelusta viestitään

Erätauko-keskustelun kaava:

  1. Tervetuloa, esittäytyminen
  2. Rakentavan keskustelun pelisäännöt
  3. Aiheeseen virittävä alkujuttu
  4. Pariporina tai oma pohdinta
  5. Yhteinen keskustelu
  6. Keskustelun syventäminen
  7. Pariporina tai oma pohdinta
  8. Yhteinen keskustelu
  9. Omien oivallusten kirjoittaminen
  10. Omien oivallusten jakaminen muiden kanssa
  11. Miten eteenpäin?
  12. Kiitokset

Yksinkertaista ja toimivaa! Lähde rohkeasti liikkeelle. Erätauko-menetelmän oppii parhaiten tekemällä. Erätauko-kaavaa ja toteutusta voi myös muokata tarpeen ja kontekstin mukaan, lue lisää täältä.

Tukea videomateriaaleista

Mietitkö, mikä ihmeen Erätauko? Tuntuuko kutsuprosessi haastavalta? Pohditko, miten sanoittaisit rakentavan keskustelun kuusi pelisääntöä? Mietitkö, miten voisit hyödyntää käytyä keskustelua? Katso tukea videomateriaaleistamme.

Katso videovinkit!

Työkalut valmisteluun – aloita, valmistele ja kutsu!

Työkalut keskustelun ohjaamiseen – Eikun kokeilemaan!

Työkalut keskustelun paketointiin ja siitä oppimiseen – Hei nyt me ymmärretään!

  • Keskustelun yhteenveto ja paketointi

    Jos tarkoituksena on välittää dialogissa muodostuneet oivallukset sellaiselle taholle, joka ei ole osallistunut keskusteluun, kannattaa keskustelu paketoida.
  • Osallistujapalaute

    Osallistujapalaute auttaa sinua ymmärtämään miten osallistujat tilanteen kokivat ja voit kehittyä järjestäjänä.
  • Näin varmistat vaikuttavuuden

    Dialogissa luodaan luottamuksellinen ilmapiiri ja syvennetään ymmärrystä aiheesta kuin aiheesta, mikä on edellytys päätöksenteolle ja ratkaisujen kehittämiselle.